چند روش‌برای کنترل خشم

1- ذكر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را زیاد بر زبان جارى سازید و سوره «والعصر» را زیاد بخوانید.

امام صادق(ع) فرمودند:

«خداوند به برخى از انبیا وحى كرد : اى فرزند آدم!در وقتى كه غضبناك گردیدى، مرا یاد كن تا من هم تو را در وقت غضبم یاد كنم و تو را هلاك نسازم» (بحار الانوار، ج‏73، ص 276، ح‏29).

2- هنگامى كه عصبانى مى ‏شوید، در خودتان یك تغییر فیزیكى ایجاد كنید؛ مثلاً مقدارى قدم بزنید و سعى كنید در آن لحظات تصمیم نگیرید و اگر آب در دسترس شما است، مقدارى آب خنك میل كنید و دست و صورت خود را بشویید

3- اگر امكان دارد، هنگام عصبانیت یا بى حوصلگى و كسالت، یك دوش آب ولرم بگیرید.

4- چند لحظه دراز بكشید و چشمان خود را ببندید و همه ماهیچه ‏هاى خود را شل كنید تا آرامش عضلانى پیدا کنید، و فكر خود را از آنچه موجب عصبانیت شما شده است، منصرف كنید و به عضلات بدن خود تمركز یابید.

5- به خودتان تلقین كنید كه آن مشكل، فاجعه نیست؛ مگر آسمان به زمین آمده است؟ دیگران در چنین مواردى چه مى‏ كنند؟ آیا همه عزا مى‌ گیرند؟

6- وقتى كه با امور عصبانیت آفرین مواجه هستید، براى مدتى (حدود 10 تا 15 دقیقه) راه دریافت‏هاى حسى خود را سد سازید. براى مثال جلوى گوش های خود را بگیرید و چشمان خود را ببندید و سر خود را پایین اندازید تا دریافت‏هاى عصبانیت تحت كنترل شما در آیند و موجب تحریك بیشتر شما نشوند.

7- بیشتر با افراد حلیم، صبور، غیرعصبى و خوش مشرب معاشرت كنید.

8- به عنوان تمرین،گاهى با افرادى كه سلیقه آنها را نمى‏ پسندید، برخورد كوتاه مدت داشته باشید. [1]

پی نوشت :

1- سایت پرسمان دانشجویی